Toidulisandid

Järjest enam on levinud juhtumid, kus sportlased on andnud positiivse dopinguproovi, kuna keelatud ained on olnud sportlaste tarvitatud toidulisandites (mõtleme siinkohal nö „pulbreid“).

 

Kuna paljudes riikides ei ole toidulisandite tootmine riiklikul tasandil piisavalt reguleeritud, on see olukord järjest tõenäolisem. Näiteks 2004. aastal Saksamaal tehtud analüüsis uuriti 600 toidulisandit ja leiti, et ligi 15% nendest sisaldasid anaboolseid steroide, ilma et neid oleks koostisosades märgitud. 2013. aastal oli koguni 44% Suurbritannias esinenud positiivsetest dopingujuhtumitest seotud toidulisandite ettevaatamatu tarvitamisega.

 

Antidopingu organisatsioonid eri riikides teevad kõik endast oleneva, et selle ohu eest hoiatada. Ka Eesti Antidoping on koostanud eri maade kogemust arvesse võttes kaks materjali toidulisandite teemal.

 

1. Lühem ja printerisõbralikum materjal, mida on igal sportlasel ja treeneril võimalik ise välja trükkida.

2. Toidulisandid ja puhas sport – pikem ja põhjalikum ning soovi korral võib seda sihtasutusest küsida kirjutades elina.kivinukk(att)antidoping.ee.

 

Kust saab lisainfot?

 

Informed Sport – andmebaas toidulisandite koostisainete testimiseks (inglise keeles)

Kölni nimekiri – andmebaas, kus saab toidulisandite koostist kontrollida toote seerianumbri järgi (inglise keeles)

NSF Certified for Sport – andmebaas toidulisandite koostisainete testimiseks (inglise keeles)

Supplement411 – USADA kampaania kogumaks mitmekülgset infot toidulisandite kohta, sisaldab ka e-õppeprogrammi (inglise keeles)

Austraalia Spordikomitee poolt koostatud kodulehekülg toidulisandite teemal (inglise keeles)

Kanada Spordieetika Keskus pakub muu põneva hulgas ka toidulisandite kasutamise riskidega seotud infot (inglise keeles)

 

Leidsime Olümpiamuuseumist efektse sõnumi toidulisandite kohta ja võtsime selle käepäraste vahenditega videosse:

 

 

Milles probleem?

Paljudes riikides ei ole toidulisandite tootmine riiklikul tasandil piisavalt reguleeritud. See tähendab, et tootes leiduvad koostisosad ei pruugi kokku langeda toote pakendil kirjeldatuga. Mõnel juhul võivad märkimata jäänud koostisosad olla ka antidopingu reeglite järgi keelatud ained. Dopinguvastased reeglid kehtivad kõigi isikute suhtes, kes osalevad näiteks spordialaliidu või spordiorganisatsioonide poolt korraldatavatel võistlustel.

 

Märkimisväärne arv positiivseid dopinguteste tulenevad just toidulisandite valest kasutusest (tuntumad näited on USA ujujad Jessica Hardy ja Kicker Vencill).

 

Mis juhtub, kui sportlase dopingutest osutub positiivseks toidulisandite kasutamise tõttu?

Dopinguvastaste reeglite kohaselt on sportlane alati vastutav mistahes tema organismis leitud ainete eest, olenemata sellest, kuidas ained sinna võisid sattuda. Kui sportlase dopingutest on positiivne, on tulemuseks diskvalifitseerimine ja karistus (võistluskeeld).

 

Millised on üldisemad hoiatused seoses toidulisandite kasutamisega spordis?

  • Kui sportlane on otsustanud kasutada toidulisandeid, on tal soovitatav kasutada nende firmade tooteid, kes on tuntud hea maine poolest, nagu nt. suuremad rahvusvahelised ravimifirmad. Sportlased võivad täpsema informatsiooni saamiseks kontakteeruda tootjatega.
  • Toidulisandid, mida reklaamitakse kui „lihasmassi suurendavaid“ ja „rasva põletavaid“, sisaldavad tõenäoliselt keelatud aineid, kas anaboolseid või stimuleerivaid.
  • Terminid “taimne” ja “naturaalne” ei pruugi tähendada, et toode on “turvaline”.
  • Näiteid keelatud ainetest, mida võib leiduda toidulisandites:
    • dehüdroepiandrosteroon (DHEA)
    • androstenedioon/diool (ning variatsioonid, kaasa arvatud “19” ja “nor”)
    • ma huang
    • efedriin
    • amfetamiin(id) (sisaldub ka “tänavapreparaatides”, nagu näiteks ecstasy’s)
  • Puhtad vitamiinid ja mineraalid ei ole iseenesest keelatud, kuid sportlastel on soovitatav kasutada usaldusväärseid kaubamärke ning vältida teiste ainetega kombineeritud variante.
  • Eriliseks probleemiks on must turg ja markeerimata tooted; sportlased ei tohiks kasutada ühtegi tundmatu päritoluga toodet, isegi kui see on saadud treeneri või kaassportlase käest.
  • Ostes toidulisandeid interneti teel, tuleks sportlastel vältida ettevõtteid, kes annavad oma kontaktideks vaid e-posti, postkontoris asuva postkastiaadressi või muu sellise kontaktinformatsiooni, mis ei võimalda ettevõtte asukohta määratleda.

Isegi kui sportlane võtab arvesse kõiki neid hoiatusi, ei ole tal ikkagi kindlat garantiid, et tarbitud toidulisand ei põhjusta positiivset dopingutesti.

 

Mida ütleb uus WADA koodeks? 

Riski, et keelatud ained satuvad sportlase organismi toidulisandite kaudu, on võetud arvesse ka WADA koodeksi muudatustes, mis hakkas kehtima 2015. aastast. Kui sportlane suudab tõestada olulise süü puudumist seoses toidulisandiga, võib karistus väheneda minimaalseks (st. noomitust). Ometi pööratakse karistuse määramisel tähelepanu, mil määral tegi sportlane omalt poolt kõik võimaliku, et toidulisandite kasutamise riske hinnata.

 

Sportlase kolm sammu toidulisandite valimisel

 

Siin on toodud Suurbritannia dopinguvastase organisatsiooni UKADA soovitused toidulisandite valimisel.

  1. Teadvusta, et toidulisandite kasutamisel puudub igasugune garantii. Turu regulatsioonide tõttu ei ole võimalik toidulisandite koostist kontrollida ja nii võib hõlpsasti sportlase organismi sattuda keelatud aineid. Suurbritannias oli 2012. aastal 44% kõikidest positiivsetest dopingujuhtumitest seotud toidulisandite tarvitamisega.

 

  1. Hinda toidulisandite kasutamise vajadust. Kas toidulisandite kasutamine on hädavajalik või on võimalik võtta tarvitusele muid abinõusid, et sportlikke saavutusi tõsta? Tippsportlased võiksid otsida professionaalset tuge, noorsportlased võiksid üle vaadata oma toitumise ja treeningplaanid.

 

  1. Analüüsi riske. Kui sportlane on otsustanud, et toidulisandid on vajalikud, tuleb hinnata riske ja kindlustada enda tagalat, sest lõplik vastutus jääb alati sportlasele. Ka toidulisandite koostisainete andmebaas (nt informed-sport.com) on pelgalt riskide vähendamise vahend ega anna 100%-list garantiid.

 

Mitmed rahvusvahelised alaliidud on andnud omalt poolt soovitusi toidulisandite valimisel. IAAF on öelnud, et kui toidulisandite valimisel tekib vähimgi kahtlus, ei tohiks seda võtta. Rahvusvaheline Ragbi Liit soovitab toidulisandeid osta vaid kvalifitseeritud ekspertidelt. UEFA soovitab konsulteerida meditsiinilise personaliga.

 

Otsi toidulisandite pakenditelt logosid:

trust_01

 

 

 

 

 

 

 

trust_03

 

 

 

 

 

 

Kasutatud materjale:

SA Eesti Antidoping infoleht “Toidulisandid. Küsimused ja vastused”

17. juunil 2014 Bases’ ja Human Kinetics’i webinari “Supplements in Sport from an Anti-Doping

Perspective. Presented by Anne Sargent, UK Anti-Doping Medical Education Officer” materjalid